Första delen av semestern...

...är avklarad och vi är hemkomna från Disneyland och Paris. En jättebra resa för hela familjen. Alva ville mest åka karuseller, jag och Mattias faschinerades av den fina och välbygda miljön och alla dräkter till disneyfigurerna.

Alva framför blom-Mussen vid entrén till Disneyland.

Dag 1 blev en transportdag då planet avgick från Arlanda på kvällen.

Dag 2 spenderades på Disneyland Park. Det blev karusellåkning och allmän beskådning av olika disneyfigurer. In och ut ur olika affärer, alla med samma innehåll.

Dag 3 började i Disneyland Studio Park, en filmstudiopark, som även den har karuseller av olika slag. Vi tog oss en rundtur "bakom kulisserna" och fick se 256.000 liter vatten forsa ner mot oss i tåget samtidigt som en tankbil exploderar och vars släp glider sakta ner mot oss i tågvagnen - coolt! Alva tyckte dock inte att detta moment var särskilt imponerande utan ville mest åka hem...

Dag 4 tog vi RER-tåg, linje A in till Paris. Första turistattraktionen blev Notre Dame. Alva letar efter Quasimodo men han syns inte till...

Alva, Mattias och Stella letar efter Quasimodo.

Från Notre Dame promenerar vi vidare mot Louvren. Vi gör inget djupgående stopp utan flanerar vidare fram till Place de la Concord.

Sedan blir det Metron vidare till Eiffeltornet. Denna vidunderliga pjäs som vi beskådade från alla håll och kanter. Kön för att komma upp i tornet var c:a 45 minuter lång så det får bli en annan gång.

Alva & morsan framför det stora tornet.

Vi tar Metron vidare upp till Montmartre och Sacre coeur. Dessvärre är det asamånga trappsteg för att komma upp till Målartorget och vi får inte åka med i linbanan med barnvagn... Då ledsnar vi, går till ett café och tar en kaffe. Sedan bär det av med Metron igen till station Nation för att byta till vårt RER-tåg som tar oss tillbaka till Marne-La-Vallé (som staden heter där Disneyland ligger).

Dag 5 är det frukost kl. 7. Flygbussen ska komma till hotellet vid 7.55 för att ta oss ut till flygplatsen Orly. Vi ställer oss på markerad plats utanför hotellet och väntar. Tillslut kommer vår buss, som dock stannar på en annan plats i c:a 3 sekunder innan den gasar iväg igen. Mattias får lägga benen på ryggen (som tur är har han ju spelat innebandy för länge sedan och löpsteget sitter i ;o) ) och stoppar bussen som gör ett extravarv.
Vi landar hemma i Bälinge strax före kl. 15 och alla är nöjda, glada och lite trötta.

Nu har vi en kortvecka framför oss med midsommarafton på fredag! Skräddartorp blir destinationen denna dag där det ska resas midsommarstång, käkas sill och kanske en snaps (eller två för de som vågar...).

Mattias har sedan ytterligare en arbetsvecka att avverka, sedan blir det troligtvis lite ledighet även för honom.

Fler roligheter att se fram emot har vi som tur är. 28 juni spelar Kent och Thåström på Zinkensdamm och dit ska vi tillsammans med vårt kära "Robbiegäng". Fredag till söndag i goda vänners lag - hur ska man orka??